Ryggsmerter

Ryggsmerter er den vanligste plagen i nervemuskel-skjelettapparatet og samfunnets dyreste enkeltlidelse.

Akutt vondt i ryggen (også kalt akutt lumbago) er en smertefull, men som regel ufarlig tilstand. Mange blir raskt bedre, men tilbakefall er dessverre vanlig. Enkelte ganger forverres tilstanden til isjias, eller utvikler seg til en kronisk tilstand med gjentatte tilbakefall eller vedvarende smerter (kronisk lumbago).

• Kan oppstå akutt eller gradvis
  • Smertefull og stiv korsrygg – verst om morgenen og ved sitting
  • ”Kom-i-gang”-smerter etter langvarig ro
  • Best å gå og ligge
  • Ryggskjevhet for å unngå smerte
  • Ryggen ”svikter”
  • Smerter ned i hofte og ben

Årsaker

Årsakene til akutte ryggsmerter er mange og sammensatte. Derfor må forebygging og behandling tilpasses individuelt og sees i et helhetsperspektiv. Søk derfor kyndig hjelp hos din kiropraktor for dette.

• Arvelighet
  • Lite fysisk aktivitet
  • Overvekt
  • Plutselige overbelastninger
  • Aktivitet med gjentatt feilbelastning
  • Psykiske belastninger og mistrivsel

Utbredelse og varighet

• 4 av 5 vil få vondt i ryggen i løpet av livet
  • Halvparten av oss har hatt plager siste året
  • 1 av 10 har ryggsmerter nå

Ved akutt vondt i ryggen: Finn en så smertefri stilling som mulig slik at du klarer å slappe av. Start med forsiktige bevegelser med denne stillingen som utgangspunkt. Begynne å gå så snart du klarer det. Konsentrer deg om å slappe av slik at du beveger deg så uanstrengt og naturlig som mulig, selv om det gjør vondt. Si til deg selv at det går over. Veksle mellom bevegelse og avlastning i smertefrie stillinger.

Slik klarer du totalt å bevege deg mer uten å overdrive. Gå heller mange korte turer enn en lang. Undersøkelser viser at jo raskere du kommer tilbake i bevegelse og opptar normal aktivitet, desto raskere blir du smertefri. Du kan ha nytte av smertestillende og betennelsesdempende medikamenter for å lindre smerter i akuttfasen.

Tverrfaglige retningslinjer

De fire behandlingstiltakene som er dokumentert effektive for ryggsmerter og klart anbefales i retningslinjene (Nasjonalt Ryggnettverk 2002) er:

• Oppfordre til bevegelse og aktivitet
  • Spesifikk leddbehandling (manipulasjonsbehandling)
  • Reseptfrie smertestillende medikamenter
  • Generell trening/mosjon

Overforsiktighet i form av unødvendig sengeleie og passivitet frarådes klart da dette dokumentert gjør galt verre. Retningslinjene som du finner på www.ryggnett.no er dermed helt i tråd med kiropraktikkens grunnregler og tradisjon.

• Hold deg i form gjennom lystbetont mosjon og variert aktivitet
  • En halvtimes daglig tur, helst på variert og mykt underlag, smører ryggen
  • Aktiviteter som gange, sykling eller svømming gjør godt for hele kroppen
  • Varierer arbeidsstillingen – den beste sittestillingen er den neste
  • Søk trivsel rundt egen arbeids- og livssituasjon

Har du spørsmål vedrørende noen av behandlingene – eller ønsker du å bestille time? Send en melding via kontaktskjema, så kommer vi tilbake til deg.