Smerter i brystryggen

Smerter i øvre del av ryggen mellom skulderbladene rammer svært mange av oss.

Kanskje ikke så rart når vi tenker på alt kontorarbeid som utføres i høyt tempo med runde skuldre, fremoverbøyd hode og anspente armer. Ofte sprer smerten seg opp til nakken, ut i skuldre og armer eller frem til brystet.

Generell info om brystsmerter

Vanlige tegn dersom brystsmertene kommer fra muskel- og skjelettsystemet: Skarpe, krampaktige smerter i brystet, ofte på siden. Smertene stråler fra ryggen frem mot brystet. Konstant verk som kan vare i timer eller dager Forverring ved bruk av armer, nakkebevegelser eller ved dyp innpust Smertene varierer med kroppsstillingen Tidligere plager med rygg og nakke Smerte mellom skulderblad som stråler til bryst Mange har opplevd å ha en smerte mellom skulderblad som stråler frem i brystet. Denne kan oppleves som diffus til svært intens. Et ryggproblem i brystryggen vil gi denne type smerte. Forskning fra Danmark viste at 20 % av pasientene som henvises til undersøkelser for koronar hjertesykdom faktisk har smerter som stammer fra øvre del av ryggen. Når dette er tilfellet blir 75% bedre (mindre smerte/bedre helse) etter kiropraktisk behandling.

Smerteårsaker i muskel- og skjelettsystemet

Akutt segmentell dysfunksjon (leddlåsninger) i leddene mellom ribben og ryggsøyle. Øm og stram muskulatur i bryst og brystkasse. Dårlig holdning som låser pusten. Stress, anspenthet og ensidige arbeidsstillinger. Angst og depresjon påvirker holdning, pust og smerteopplevelse. Ribbensbrudd .Skiveprolaps i nakken. Kompresjonsfrakturer og osteoporose (benskjørhet).

Vi har alle naturlig nok stor respekt for brystsmerter av frykt for hjerteproblemer. Ta alltid brystsmerter alvorlig! Bare 20 prosent av pasienter med brystsmerter som blir undersøkt med tanke på hjertesykdom har faktisk en hjertelidelse. Heldigvis har oftest brystsmerter mer ufarlige årsaker som muskelspenninger og ”låste ledd” i brystryggen. Frykt for alvorlig sykdom forsterker muskelspenninger og øker smerteopplevelsen. En ond sirkel oppstår.

Behandling

Mange er de som har opplevd god hjelp hos kiropraktor for smerter mellom skulderbladene og akutte smerter som stråler frem i brystet. I behandlingen brukes en rekke forskjellige metoder og – teknikker for å redusere smerte og gjenopprette normal funksjon i ledd, muskler, bindevev og nervesystem:

• Spesifikk leddbehandling av stive og smertefulle ledd
  • Løsgjøring av stram og smertefull muskulatur
  • Holdningskorreksjon
  • Råd om arbeidsteknikk
  • Gi deg råd om pusteteknikk
  • Bevisstgjøring av eventuelle psykiske årsakssammenhenger