Kiropraktorer har lang og omfattende utdannelse i diagnostisering og behandling av muskel-skjelettlidelser.

Behandlingen tilpasses alder, generell helsetilstand og pasientens behov. Om du har akutte smerter, stadig tilbakevendende plager, eller ønsker forebyggende råd og effektiv behandling med kort ventetid, så finner vi i fellesskap en løsning.

Ergonomisk veiledning

er hensiktsmessig teknikk med mindre belastning er viktig både i jobb og på fritida. Dersom man uten å vite det regelmessig utsetter seg for uheldig belastning gjennom kroppsholdning og bevegelser, blir enhver behandling og trening mindre effektiv.

Trening

Riktig trening, i riktig mengde og intensitet er avgjørende for at resultatet skal bli bra på lang sikt.

Treningen bør skreddersys til ditt behov og dine ambisjoner. Her får du hjelp til å finne det som er riktig for deg.

Treningsveiledning

Programutvikling og instruksjon i korrigerende, lindrende og/eller prestasjonsfremmende øvelser på bakgrunn av testfunn i funksjonsvurderingen FMS og annen undersøkelse.

Funksjonell testing (FMS)

Funksjonell testing (FMS: functional movement screening). Spesifikk holdningsvurdering og bevegelighetstesting i grunnleggende og nødvendig motoriske ferdigheter for normal funksjon og optimal fysisk yteevne.

Bløtdelsbehandling

FRT (facial release technique) Muskelteknikker, bindevev (fascie) frigjørende teknikker med og uten hjelpemidler. Brukes ved holdningsubalanser og endringer, arrvev, sammentrukket muskulatur osv.

Bidrar til lettere bevegelser, mindre smerte og økt utbytte av trening.

Bildediagnostikk

Kiropraktoren kan henvise direkte til røntgen, MR- og ultralydundersøkelser. Dette kan bidra til bedre å finne årsak til plager, planlegge behandling og anslå prognose.

Sykemelding

Sykmelding helt eller delvis i inntil 12 uker i behandlings- og oppfølgingsperioden. Sykmelding brukes som hjelpetiltak for avlastning og for å gi anledning til målrettet oppstart av egentiltak som f.eks. trening.

Nervemobilisering

Nervemobilisering er en svært skånsom behandling som ved hjelp av pasientens egne bevegelser og behandlerens hender frigjør og bedrer nervenes glide- og bevegelsesevne gjennom problematiske områder. Dette er ofte avgjørende i tilstander med nummenhet, prikking, smerteutstråling og svakhet.

Kiropraktisk leddjustering

Kiropraktisk leddjustering er et raskt, presist trykk mot leddet for å frigjøre det og gi det til riktigere, lettere bevegelse og smertelindring.

Belastningen i ledd og skjelett må fordeles riktig, og nedsatt leddfunksjon vil akutt eller sakte overbelaste og gi smerte enten på samme sted, eller i andre kroppsdeler

Kinesio- og sportstaping

Kinesio- og sportstaping for ekstra støtte og stabilisering ved, for eksempel, forstuelser og overbevegelighet i ledd, eller stimulering til økt muskelaktivitet ved svekket muskulatur, sansestimulering, etc.

Direkte henvisning til utredning og behandling hos legespesialist på sykehus eller fysioterapi.